Страница 1 от 2 12 ПоследнаПоследна
Резултати от 1 до 10 от общо 14

Тема: Дислексия

  1. #1

    Регистриран на
    Sep 2007
    Град
    София
    Мнения
    8
    БЛАГОДАРЯ!
    14
    Thanked 1 Time in 1 Post

    Question Дислексия

    Моля напишете нещо и за децата с дислексия и дисграфия!

  2. #2
    звездобройка ;) Аватара на stertje
    Регистриран на
    Feb 2006
    Град
    Eemnes
    Мнения
    13 996
    Country: Netherlands
    БЛАГОДАРЯ!
    26 204
    Thanked 19 026 Times in 7 145 Posts

    По подразбиране Относно: Дислексия

    Дислексията съществува, макар да не се говори за нея.
    Приемането й не само като проблем, но и като дарба е предпоставка за разработване на по-добри образователни програми, които да подпомогнат засегнатите деца в учебния процес, пише в. 'Форум'
    10.09.2005
    "Дислексия" е първият и основен термин, който се използва, за да бъдат назовани най-различни проблеми, свързани с овладяването на учебния процес.

    У нас обаче се говори малко за проблема, което не означава, че той не съществува, пише информационният седмичник за Северна България "Форум", цитиран от Econ.bg.

    В световен мащаб е доказано, че всеки 10-и (а в някои публикации се говори и за всеки седми) човек развива симптоми на дислексия.

    Първоначално изследователите са смятали, че хората с дислексия имат някакъв вид мозъчно или неврологично увреждане, или вродена дисфункция, която възпрепятства нормалния умствен процес при овладяване най-вече на четенето и писането.

    Всеки случай е различен

    Няма двама души, които да развият абсолютно еднакви форми на дислексия. Това, което е важно да се знае, е, че тя не е резултат от умствено или неврологично увреждане, нито е причинено от мозъчна малформация.

    Дислексията е продукт на мисленето и на особения начин, по който някои хора реагират на чувството на объркване.

    Широко разпространено е мнението, че

    хората мислят по два начина:

    "словесно" - чрез звука на думите, и "безсловесно" - чрез въображаеми картини и идеи.

    Словесното мислене следва структурата на езика и се осъществява със скоростта, с която човек говори - приблизително 150 думи в минута. Безсловесното е еволюционно - картината "се разраства", докато мисловният процес добавя нови детайли.

    Този начин на мислене е много по-бърз, може би хиляди пъти по-бърз. То е несъзнателно, човек не може да си наложи да мисли или да не мисли по този начин.

    Словесно мислещият всъщност води вътрешен монолог от звучащи в ума му съждения, въпроси и отговори.

    Дислектиците обаче не водят вътрешен монолог. Те не могат да "чуят" това, което четат например (освен ако не четат на глас). Вместо това

    "рисуват" мислена картина,

    добавяйки към нея значението (или образ на значението) на всяка следваща дума, която се появява пред погледа им.

    По света има вече множество разработени техники и програми, които да помогнат на хората с дислексия да преодолеят в по-малка или по-голяма степен проблемите си, а децата да се справят задоволително в училище.

    Но това, което е важно да се каже, че такива хора не биха се измъчвали в голяма степен, ако тяхното състояние не беше толкова погрешно възприемано и тълкувано от околните.

    Ако учителите и родителите не наказват (по какъвто и да е начин) децата с дислексия заради проблемите им, ако останалите деца не им се подиграват заради трудностите с четенето и писането, дислектиците пак ще трябва да работят многократно по-упорито от съучениците си, но няма да страдат.

    Няма друга област (освен четенето и писането), където хората да са третирани така презрително заради затрудненията, които изпитват.

    Ако не можете да рисувате добре, ако не бягате достатъчно бързо, ако имате проблеми с усвояването на чужди езици, ако пеете фалшиво, никой няма да ви се подиграва за това и да ви третира като "умствено изостанал".

    Приемането на състоянието не само като проблем,

    но и като дарба,

    ще ни даде по-задълбочено разбиране на същността му и е предпоставка за повече толерантност, за разработване (и прилагане!) на по-добри образователни програми, които да подпомогнат децата с дислексия в учебния процес, съветва в. "Форум".

    Малко факти

    В края на 20-те години на ХХ век д-р Самуел Т. Ортън дава ново определение на състоянието: "разменени (пресичащи се) функции на двете полукълба на мозъка", но много скоро се отказва от тази теория и предлага нова, според която дислексията се дължи на "смесване на функциите на мозъчните полукълба".

    Което означава, че понякога дясното полукълбо извършва дейности, присъщи на лявото, и обратно.

    Днес вече съществуват множество теории, които описват симптомите на дислексията и се опитват да обяснят какво ги поражда.

    Обикновено се свързва с проблеми с четенето, писането и математиката, които детето има в училище; с факта, че дислектиците виждат буквите разместени или обърнати с краката нагоре; или с това, че бавно и трудно усвояват учебния материал. Но трудностите в училище са само част от проявленията на дислексията.

    И в миналото, и днес има много

    известни личности, които са били дислектици:

    Леонардо да Винчи, Ханс Кристиян Андерсен, Алберт Айнщайн, Александър Бел, Уолт Дисни, Нелсън Рокфелер, Куентин Тарантино, Том Круз, Упи Голдбърг, Гуен Стефани, дори американкският президент Джордж У.Буш ...

    Гениалността на повечето от тях се е проявила не въпреки дислексията, както смятат някои, а благодарение на нея.

    Естествено, състоянието само по себе си няма да направи никого гений, но за самочувствието на дислектиците е важно да знаят, че техните умове действат по същия начин като умовете на много гении.

    Важно е също да знаят, че проблемите, които имат с четенето, писането или математиката в никакъв случай не означават, че са тъпи или умствено изостанали.

    Преди 20-ина години се появява една нова теория, разработена от американеца Роналд Дейвис (самият той дислектик), според която функцията на мозъка, пораждаща дислексията, е дарба.

    Не всички дислектици развиват едни и същи умения, но всички те притежават тази изключителна функция на мозъка.

    Качествата, които са им присъщи,

    могат, според теорията на Дейвис, да се обобщят така:

    1. Дислектиците могат да използват умствените си способности, за да променят и създават възприятия.
    2. Те са изключително възприемчиви към заобикалящата ги среда.
    3. Много по-любопитни са от обичайното.
    4. Мислят основно с картини, вместо с думи.
    5. Имат изключително добре развита интуиция и са много проницателни.
    6. Мислят и възприемат нещата многопланово като използват всичките си сетива.
    7. Могат да преживяват мислите си като реалност.
    8. Имат живо въображение.

    Ако тези качества не са подтискани, омаловажавани и дори разрушавани от родителите и от начина на преподаване в училище, те ще доведат до развиването на две основни характеристики - интелигентност над средната и изключителни творчески способности.

    източник:
    http://www.teenproblem.net/f/viewtopic.php?t=36551

    Имам си цветенце за поливане.Щтрак.
    "Най-добрата част от живота на човека са неговите малки, незапомнени постъпки, извършени с доброта и любов"



  3. The Following 4 Users Say Thank You to stertje For This Useful Post:

    DrunkBuda (11-12-08),mamcheto (28-09-07),Женя - Барабеня (28-09-07),Мила (28-09-07)

  4. #3
    звездобройка ;) Аватара на stertje
    Регистриран на
    Feb 2006
    Град
    Eemnes
    Мнения
    13 996
    Country: Netherlands
    БЛАГОДАРЯ!
    26 204
    Thanked 19 026 Times in 7 145 Posts

    По подразбиране Относно: Дислексия

    Мисля, че ще ти е нужно най вече среща с добър логопед?

    Имам си цветенце за поливане.Щтрак.
    "Най-добрата част от живота на човека са неговите малки, незапомнени постъпки, извършени с доброта и любов"



  5. #4

    Регистриран на
    Sep 2007
    Град
    София
    Мнения
    8
    БЛАГОДАРЯ!
    14
    Thanked 1 Time in 1 Post

    По подразбиране Относно: Дислексия

    От 5г го водим на логопед и нещата вече се оправят. Но ни предстои пътуване в чужбина и се притеснявам как ще му се отрази промяната-нова страна, нов език нови приятели. Още повече, че доскоро изпитвах вина-дали аз не съм причината детето ми да е с дислексия. Той знае, че е различен и развива перфекционизъм напр. пише домашните си дотогава, докато на него не му хареса написаното. Дори проведохме разговор с логопедката му и тя намери точните думи, с които да го успокои. Доколкото разбрах децета с такъв проблем могат да учат много по-лесно когато уроците им са в компютър. Вярно ли е ? Има ли вече и български комп. програми за това и ако има къде може да ги намери човек?

  6. #5

    Регистриран на
    Jan 2006
    Град
    not here
    Мнения
    20 685
    БЛАГОДАРЯ!
    22 789
    Thanked 37 818 Times in 12 956 Posts

    По подразбиране Относно: Дислексия

    Цитирай Първоначално написано от mamcheto
    От 5г го водим на логопед и нещата вече се оправят. Но ни предстои пътуване в чужбина и се притеснявам как ще му се отрази промяната-нова страна, нов език нови приятели....
    На Запад този проблем е отдавна познат и не е "табу" . Има различни терапии, на децата се помага, не се изолират. Потърси от самото начало разговор с учитела/ката му и й обясни диагнозата, не е лошо да имаш и някакъв документ от БГ, например какво до сега е предприемано, развитие, наблюдения на лекуващият логопед, въпреки че и без него ще бъде обърнато необходимото внимание.

    Успех

  7. #6
    координатор Аватара на Мила
    Регистриран на
    Apr 2006
    Град
    Шотландия
    Мнения
    9 813
    Country: UK
    БЛАГОДАРЯ!
    11 468
    Thanked 12 351 Times in 5 333 Posts

    По подразбиране Относно: Дислексия

    И моето впечатление тук е такова - много внимание се обръща на този проблем, смята се за нещо естествено и се подкрепя всячески. По телевизията има редовно програми, в които обясняват какво е това и как да се помага, така че обществото не е толкова непросветено. Няма страшно, не вярвам да има трудности детето само заради дислексията.

  8. #7
    Observer Аватара на Vassilena
    Регистриран на
    Sep 2005
    Град
    Испания
    Мнения
    3 982
    БЛАГОДАРЯ!
    2 861
    Thanked 4 611 Times in 1 896 Posts

    По подразбиране Относно: Дислексия

    Една френска асоциация, занимаваща се с проблемите на хората "дис" разстройства (дислексия, дисграфия, дискалкулия, диспраксия...) провежда инициатива за предизвикване на дебат по тези проблеми в Европейския парламент и Европейската комисия. Наскоро превеждах за тях две писма до български депутати в ЕП и до подобни български асоциации. Целта им е, доколкото разбирам, да се обърне нужното внимание на тези разстройства в страните, в които това не се прави, децата да се поемат от ранна възраст от специалисти, за да могат да се справят с проблема си, а не да бъдат отчуждени от обществото.
    Това в обществен план.
    А за сина ти, mamche, щом вече е получил специализирано обучение и има успех, значи е усвоил техники за справяне. Сигурно ще се справя и занапред, ако е нужно с малко странична помощ.
    А чувството ти за вина е напълно ирационално, надявам се да си се освободила от него. Какво значи ти да си виновна!?

  9. The Following User Says Thank You to Vassilena For This Useful Post:


  10. #8

    Регистриран на
    Sep 2007
    Град
    София
    Мнения
    8
    БЛАГОДАРЯ!
    14
    Thanked 1 Time in 1 Post

    По подразбиране Относно: Дислексия

    Благодаря Ви за отговорите, но при нас в България това все още е табу.
    Родителите отричат децата им да имат такива проблеми , а после вече е и късно и трудно да се овладеят нещата. Аз имах късмет, защото работя в Мед. Център и при нас на психиатър идват деца с такива проблеми. Но дори и аз трябваше да воювам в къщи, за да се приеме от семейството ми проблема на сина ни. Ще ви дам пример - учителката на сина ми в 1-ви клас беше ужасена как ще работи с него, а директорката и педагогическия съветник в училището ми "обясниха" ,че дислексията се лекува с инжекции да обърна внимание на детето си. Излязох едва ли не безотговорен родител. Така че много сме далеч от другите страни в това отношение.

  11. #9

    Регистриран на
    Jan 2006
    Град
    not here
    Мнения
    20 685
    БЛАГОДАРЯ!
    22 789
    Thanked 37 818 Times in 12 956 Posts

    По подразбиране Относно: Дислексия

    Цитирай Първоначално написано от mamcheto
    Благодаря Ви за отговорите, но при нас в България това все още е табу.
    Родителите отричат децата им да имат такива проблеми , а после вече е и късно и трудно да се овладеят нещата. Аз имах късмет, защото работя в Мед. Център и при нас на психиатър идват деца с такива проблеми. Но дори и аз трябваше да воювам в къщи, за да се приеме от семейството ми проблема на сина ни. Ще ви дам пример - учителката на сина ми в 1-ви клас беше ужасена как ще работи с него, а директорката и педагогическия съветник в училището ми "обясниха" ,че дислексията се лекува с инжекции да обърна внимание на детето си. Излязох едва ли не безотговорен родител. Така че много сме далеч от другите страни в това отношение.
    Тъжно, тъжноооо.... Направо страх ме хваща, като осъзнавам в такива моменти колко сме назад, колко не знаем, колко още "път ни предстои", за да се развият някой ЕЛЕМЕНТАРНИ неща....

  12. #10

    Регистриран на
    Nov 2005
    Град
    София
    Мнения
    5 947
    БЛАГОДАРЯ!
    8 374
    Thanked 11 594 Times in 3 998 Posts

    По подразбиране Относно: Дислексия

    Цитирай Първоначално написано от stertje
    Широко разпространено е мнението, че хората мислят по два начина:
    "словесно" - чрез звука на думите, и "безсловесно" - чрез въображаеми картини и идеи.
    Словесното мислене следва структурата на езика и се осъществява със скоростта, с която човек говори - приблизително 150 думи в минута. Безсловесното е еволюционно - картината "се разраства", докато мисловният процес добавя нови детайли.
    Този начин на мислене е много по-бърз, може би хиляди пъти по-бърз. То е несъзнателно, човек не може да си наложи да мисли или да не мисли по този начин.
    Словесно мислещият всъщност води вътрешен монолог от звучащи в ума му съждения, въпроси и отговори.
    Дислектиците обаче не водят вътрешен монолог.
    Те не могат да "чуят" това, което четат например (освен ако не четат на глас). Вместо това "рисуват" мислена картина, добавяйки към нея значението (или образ на значението) на всяка следваща дума, която се появява пред погледа им.
    В това не съм много сигурен и не много съгласен.
    Кой може да чуе това , което чете (ако не го чете на глас)? Аз не мога, например.
    Ако това е дислекция, то аз, а и доста други, би трябвало да сме или глухи или дислекти.

    Цитирай Първоначално написано от stertje
    Дислектиците виждат буквите разместени или обърнати с краката нагоре.
    Да, ето това е според мен дислекцията.

    Цитирай Първоначално написано от stertje
    Проблемите, които имат с четенето, писането или математиката в никакъв случай не означават, че са тъпи или умствено изостанали.

    1. Дислектиците могат да използват умствените си способности, за да променят и създават възприятия.
    2. Те са изключително възприемчиви към заобикалящата ги среда.
    3. Много по-любопитни са от обичайното.
    4. Мислят основно с картини, вместо с думи.
    5. Имат изключително добре развита интуиция и са много проницателни.
    6. Мислят и възприемат нещата многопланово като използват всичките си сетива.
    7. Могат да преживяват мислите си като реалност.
    8. Имат живо въображение.

    Ако тези качества не са подтискани, омаловажавани и дори разрушавани от родителите и от начина на преподаване в училище, те ще доведат до развиването на две основни характеристики - интелигентност над средната и изключителни творчески способности.
    С последното (целият цитат) съм абсолютно съгласен.
    Нека дам един пример от личен опит.
    Симон е дислект. Той син на съпругата ми от предният и брак.
    Има проблем с изписването на думите - за поредността на буквите става дума. И с правилното им разчитане, съответно.
    Още повече че при иврита изписването на думите е още по-сложно - няма много гласни букви, още по-трудно е отколкото на български.
    Разбира се, в училище той има проблем и при изучаването на другите езици - английски или арабски. За разлика от математиката, например, където се справя блестящо.

    Как е решен проблема с дислекцията в Израел?
    С инжекции?
    Не разбира се, това са пълни глупости.
    Много лесно и просто - учениците с подобни проблеми (не бих ги наричал болни, защото те са си здрави за мен), полагат изпитите си устно, вместо писмено.
    Ако има проблем с научаването на даден материал, въпросният ученик се обръща към преподавателят, който е длъжен да му прочете целият материал. Това е.
    Проблемът, макар и масов в израелските училища, според мен е решен.

    Що се отнася до отношението на другите от класа спрямо Симон, не ми е минавало на ума да смятам че е подложен на някакво унижение поради своето различие. По-скоро мисля, че е "душата на компанията", но не знам дали това е заради доброто му представяне по математика, заради това че тренира боди билдинг, или защото има типичното за българите чувство за хумор.
    Що се отнася до умствените му способности то аз съдя по тях от два други фактора. Първото е говорната му реч. Мисля че той говори малко, чак странен иврит - прекалено правилен граматически и литературен. Явно има много добра слухова памет, защото езикът му е с доста по-богат речник от този на неговите съученици.
    Другото е, че когато играем "Го", обикновено резултата е 10:1 за него. Но не винаги съм толкова добър ...


    П.П.
    Забравих да кажа за компютрите нещо - мисля че работата му с компютър определено му помага да вижда и подрежда правилно буквите в думата.
    Така че, според мен това е един от начините за решение на проблема - писане на машина, където буквите в думата се изписват отчетливо, една по една.
    Последно редактирано от Antony : 01-10-07 на 21:40
    Кой, ако не аз, кога, ако не сега...

  13. The Following 4 Users Say Thank You to Antony For This Useful Post:

    mamatanya (02-10-07),mamcheto (12-10-07),mimidesi (01-10-07),stertje (01-10-07)

Страница 1 от 2 12 ПоследнаПоследна

Информация за темата

Потребители разглеждащи тази тема

В момента има 1 потребител(и) разглеждащ(и) тази тема. (0 регистрирани и 1 гости)

Отметки

Правила за публикуване

  • Вие не можете да публикувате теми
  • Вие не можете да отговаряте в теми
  • Вие не можете да прикачвате файлове
  • Вие не можете да редактирате мненията си
  •